keskiviikko 11. elokuuta 2010

Sadoittain asiaa Pikkusiskosta

1. Jos olisin poika, nimekseni olisi tullut Eetu.

2. Olen onnellinen, että olen tyttö. Rakastan naisellisuutta.

3. Nuorempana olin vähän kateellinen Isosiskolle hänen pitkistä ja suorista hiuksistaan. Nyt olen tajunnut, että kihartuvakin tukka on oiva, jos sille antaa vaan tilaa olla oma itsensä.

4. Minun on välillä hyvin vaikeaa olla oma itseni isoissa porukoissa. Silloin vetäydyn kuoreeni ja ujostelen.
Läheisten sitä on varmasti hyvin vaikeaa kuvitella. Normaalisti olen aina suuna päänä kertomassa hulluja juttuja.

5. Pienempänä esiintymishaluni oli ylitsepääsemätön ja laitoin shown pystyyn aina kun oli mahdollista. Nyt olen ymmärtänyt, että en ehkä sittenkään osaa laulaa...

6. Minusta piti tulla viittomakielentulkki, kunnes aloin epäröimään, onko se sittenkään sitä mitä haluan. En tosin vieläkään ole varma siitä, mitä haluan. Menen vain päivä kerrallaan ja nautin siitä mitä teen.

7. Viittomakieli tosin on edelleen lähellä sydäntäni. Siinä kielessä on jotain niin erityistä ja vahvaa. Tunteiden ilmaisu ja tapahtumien kuvaus ei ole millään muulla kielellä niin visuaalista ja käsinkosketeltavaa kuin viittomakielellä.

8. Rakastan tosin aivan kaikkia kieliä. Haluaisin osata puhua sujuvasti ainakin ruotsia, ranskaa, venäjää hepreaa ja arabiaa. Kaikki muut kielet olisivat bonusta.  

9. Kielissä minua kiinnostaa erityisesti se, miten ne koostuvat ja kuinka kulttuurisidonnaisia ne ovat. Olenkin jossain vaiheessa miettinyt, pitäisikö minun lähteä opiskelemaan kielitieteitä.

10. Tapasin mieheni internetin kautta. Jollain tavalla häpeän tutustumistapaamme, vaikka tiedostankin, että se on nykypäivänä varsin yleistä.

11. Heti kun tapasimme, me molemmat tiesimme löytäneemme juuri sen, mitä olimme etsineetkin ja tunne oli sanoinkuvaamaton.

12. Muutimme kahden kuukauden päästä yhteen, koska tiesimme homman toimivan.

13. Rentoudun katsomalla, kun mieheni piirtää. Jokin kynän liikkuminen paperilla saa aikaan lähes hypnoottisen olotilan.

14. Itse en osaa piirtää ollenkaan. Harmi.

15. Yläasteen kuvaamataidon opettajani kysyi minulta, onko minulla käsissäni vikaa, kun työni ovat niin surkeita. Se oli mielestäni loukkaavaa.

16. Vaikka en osaakaan piirtää, uimarina olen erinomainen.

17. Osallistuin vuonna 2004 Ateenan Paralympialaisiin ja tulin neljänneksi.

18. Rivien välistä voinee siis lukea, että olen pyörätuolissa.

19. Kolme vuotiaana kysyin äidiltäni, miksi en pysty kävelemään. Kun hän oli selittänyt asian minulle, asia oli sillä selvä, eikä se sen koommin ole minua harmittanut.

20. Päinvastoin, on mukavaa pysäköidä invapaikalle!

21. Olen kiinnostunut raw foodista ja pyrinkin syömään ruokani mahdollisimman kypsentämättömänä.

22. Välillä innostukseni raakaruokailuun lopahtaa, mutta tehtyäni raakasuklaata, innostun jälleen.

23. Nyt olen taas ollut vähän aikaa enemmän raakaruoka-linjalla ja voin erittäin hyvin. Olen pirteä, energinen ja näen asioiden tarkoitukset selkeämmin.

24. Olen opetellut nousemaan aikaisin, sillä silloin päivässä on enemmän tunteja. Menen kuitenkin illalla aikaisin nukkumaan, joten miksi en heräisi aikaisemmin?

25. Pari viikkoa totuttelu aikasin heräämiseen vaati. Sen jälkeen se on sujunut kuin itsestään ja aamut ovat ihania!

26. Innostun uusista asioista helposti. Miehenikin innostuu. Innostumme yhdessä. Galaksit räjähtävät!

27. Olemme lähteneet mukaan vaikka mihin juttuihin heti alkuinnostuksesta.

28. Toisaalta, mikäli emme olisi innostuvaa sorttia, emme olisi myöskään tavanneet toisiamme.

29. Olen vasta äskettäin ymmärtänyt kirpputorien jujun. Ennen ostin vaatteet aina uusina, nyt en voisi kuvitellakaan ostavani merkkivaatteita suoraan kaupasta ja maksaa itseäni kipeäksi.

30. Yleensä rahankäyttöni on melko holtitonta.

31. Rakastan kaikkia karvaisia eläimiä, etenkin kissoja. Joudun aina pidättelemään itkua, jos tv:stä tulee joku eläinsairaalaohjelma, jossa eläimelle on käynyt köpsästi.

32. En liiemmin juo alkoholia, koska minusta elämä on kivaa selvinpäinkin. En silti väitä, ettenkö olisi ikinä juonut itseäni humalaan ja nauttinut siitä.

33. Niistä ehkä kolmesta humalakerrastani kuitenkin kaksi on ollut epämieluisampaa.

34. Monesti juhlissa saan ilonpilaaja-leiman otsaani raittiudeni takia.

35. Toisissa se taas herättää huolta. ”Kai sä nyt edes siiderin otat?!”

36. Jotkut taas alkavat häpeämään omaa juomistaan. ”Siis sori kun mä nyt oon näin kännissä..”

37. Minua reaktiot lähinnä huvittavat. Pystyn pitämään hauskaa selvinpäin ja raportoimaan jälkeenpäin juhlijoille, mitä oikeastaan kävikään.

38. Olen luonteeltani pitkälti samanlainen kuin äitini.

39. Se on todella hieno juttu, äiti kun on aina ollut jonkinlainen esikuvani.

40. Välillä se taas ärsyttää, koska tiedättehän, äiditkin ovat joskus rasittavia. Sitten vielä huomaa, että juuri ne tasan samat piirteet on minussakin, pidin siitä tai en.

41. Onneksi olen oppinut tiedostamaan ne piirteet, niin pystyn ehkä hieman niihin vaikuttamaan.

42. Tiedostaminen onkin mielestäni päivän sana. Yritän tiedostaa mahdollisimman paljon asioita, jotta pystyisin tehdä asiat paremmin.

43. Vaikka en sitä pitkään myöntänytkään, minussa asuu sittenkin pieni perfektionisti.

44. Se miksi en sitä aikaisemmin ehkä huomannut, oli se, etten menestynyt yhtä hyvin koulussa kuin Isosisko. (Vaikka keskivertosuoriutuja olinkin)

45. Se ei kuitenkaan harmittanut minunlaistani huithapelia tipan vertaa. Päinvastoin, olin ylpeä Isosiskostani, mutta minä halusin keskittää ajatukseni muualle.

46. Kuten vaikka uintiin. Siinä perfektionismini ehkä tulikin sitten esiin.
Nykyään kun en enää ui, täydellisyydentavoitteluni toteutuu ehkä siinä, että haluan toteuttaa arkirutiinini tismalleen samalla tavalla.

47. Mieheni siis tietää, missä järjestyksessä pesto, juustoraaste ja spagetti laitetaan lempilohturuokaani.

48. Mielestäni oikea valmistustapa kyseisessä pestopastassa on sekoittaa juustoraaste höyryävän spagetin sekaan, laittaa pesto sekaan ja sekoittaa. Sen jälkeen voi laittaa ketsupin.

49. Välillä mieheni huijaa minua huutamalla keittiöstä, että tulihan se ketsuppi ensin.

50. Karvani nousevat siinä vaiheessa pystyyn.

51. On noloa myöntää olevansa niin kaavoihin kangistunut. Kai meillä jokaisella on tapamme.

52. Uskon vankasti unelmien toteutumiseen ja ajatuksen voimaan.

53. Mikäli uskon ja tunnen olevani köyhä ja sairas, minusta tulee köyhä ja sairas. (Ellen jo ole.)

54. Jos taas uskon ja voin nähdä itseni rikkaana, terveenä ja onnellisena, minusta tulee sellainen.

55. Saan välillä sellaisia ihania ahaa-elämyksiä, että mikä tahansa, siis MIKÄ TAHANSA, on mahdollista!

56. En kuitenkaan usko siihen, että voin vain istua sohvalla ja kuvitella onneni ja sitten se ilmestyy oven taakse.

57. Tosin välillä kannattaisi istahtaa sohvalle ja unohtaa työt hetkeksi.

58. Minulla on vilkas mielikuvitus ja rakastan kuvitella kaikkia hassuja tarinoita.

59. Uskon hurmanneeni mieheni mielikuvitukseni avulla. Kerroin hänelle kaikennäköisiä kummia juttuja, ja hänen mielestään ne olivat hauskoja.

60. Välillä kun oikein innostun, pystyn kuvittelemaan kaiken jokaista yksityiskohtaa, tuoksuakin myöten. Isosisko tietää tämän.

61. Olen monesti soittanut Isosiskolle kertoakseni jotain keksimääni tarinaa niin innoissani, että puhelimen toisessa päässä se on varmasti kuulostanut sekavalta.

62. Aloitan aina uusia projekteja innostuksissani, mutta suurin osa niistä lopahtaa heti alkuinnostuksen jälkeen.

63. Toivon, että nykyinen projekti jatkuu kuitenkin. Olen edelleen innoissani, vaikka onhan tässä jo viikko mennyt!

64. Teemme mieheni kanssa tauluja perheenjäsenistämme. Sellaisia profiilikuvia.

65. Toisinsanoen siis mieheni piirtää ja minä katson hypnotisoituneena vieressä.

66. Olen nimittänyt itseni taiteelliseksi johtajaksi, koska minulla on projektia kohtaan loputtomasti ideoita.

67. Mieheni olisi varmasti iloinen, jos saisi piirtää taulut kaikessa rauhassa!

68. Lopputuloksesta tulee hieman sarjakuvamainen, yhdistettynä karikatyyrimäisiä eleitä ja muotokuvapiirrosta.

69. Kun pääsen Isosiskon kanssa samaan tilaan, puheesta ei tule loppua. Kummankaan puheesta.
Kun tilaan lisätään vielä äitimme, miehet yleensä poistuvat huoneesta.

70. Koomisinta kyllä, emme ole sukumme puheliaimpia.

71. Sukuni on minulle todella tärkeä, vaikka en sitä usein näekään.

72. Olimme tänään mieheni kanssa siirtämässä pankki- ja vakuutusasioita samaan pankkiin. Tuntui todella oudolta, kun vakuutustäti kertoi kuinka paljon toinen meistä saa, kun jompikumpi kuolee.

73. Vaikka onhan se väistämätöntä ja ennen pitkää myös luonnollista. Kuolemisen liittäminen rahaan tuntui vain epäluonnolliselta.

74. Muuten käynti oli kyllä mukava ja innostuimme säästämisestä.

75. Lapsena minulla oli paha puhevika.

76. Nyttemmin on huvittavaa kuunnella vanhoja videoita, jossa puhun tomerasti, vaikka se kuulostaakin hassulta.

77. En siis itse tajunnut, että minulla oli mitään puhevikaa.

78. Vika kuitenkin korjaantui puheterapialla, mutta kyllä sen vieläkin huomaa, jos osaa kuunnella tai puhun laiskasti.

79. Sekin on ehkä yksi syy, miksi jännitän enemmän vieraassa porukassa.

80. Keräilen Muumi-mukeja.

81. Tulen joka aamu hyvälle tuulelle juodessani kahvin tai teen Muumi-mukistani.

82. Mieheni mielestä niitä on liikaa, mutta hän ostaa niitä minulle silti, jos kauppareissulla löytyy joku puuttuva.

83. Kaikkein ihaninta olisi juoda Muumi-mukista kahvia joka aamu, mutta kahvin jälkeen tuntuu, että vatsaani porautuisi reikä.

84. Haluaisin omistaa tyylikkäitä yöasuja, mutta jostain syystä yöpuvut, jotka ostan on toinen toistaan kummallisempia.

85. En voi kuin ihmetellä pyjama-hyllyni sisältöä.

86. Haluan joku päivä saada lapsia.

87. Muutama vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia, mutta biologinen kelloni on vissiin lähtenyt käyntiin.

88. Lapsien nimet on jo mietitty. Ulkopuolisista ainoastaan Isosisko tietää ne.

89. Ellei mieheni ole kertonut niitä. Hän on kehno pitämään salaisuuksia.

90. Saan aina selville, mikäli hän suunnittelee minulle yllätystä.

91. Yleensä hän ehtii innostuksissaan möläyttää suunnitelmat julki.

92. Ei siinä, on hän kyllä pystynyt yllättämäänkin minut.

93. Minusta on hauska huomata kerta toisensa jälkeen, miten samanlaisia olemme Isosiskon kanssa.

94. Toisaalta joissain asioissa olen siskoni vastakohta.

95. Toivon, että minullakin olisi joskus yhtä iso ja ihana koti mitä Isosiskolla on.

96. Uskon siihen. Se toteutuu kyllä.

97. Rakastan arkipäivää. Jokainen päivä on kuitenkin erilainen.

98. Juhlapäivissä on aina vähän liikaa odotusta, jännitystä ja latausta. Kaikkien pitäisi mennä täydellisesti

99. Elämä onnistuu täydellisesti vain silloin, kun sen antaa mennä omalla painollaan, vastustelematta.

100. Mieheni lukee minulle aina iltaisin. Voiko enää nukahtaa ihanammin?


Voikaa ihanasti!

-Pikkusisko-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti